Ωρολογιακή βόμβα η ασφαλιστική βιομηχανία

ΤΗΣ ΑΛΕΞΙΑΣ ΚΑΦΕΤΖΗ

Η «24», με αφορμή τα πορίσματα και τις συστάσεις του Γενικού Ελεγκτή, όπως αυτά γράφονται λεπτομερώς στην Ετήσια Έκθεση του για το 2014, ανοίγει για τα καλά το φάκελο των Ασφαλιστικών Εταιρειών και αναρωτιέται ποιος ο ρόλος της Βικτώριας Νάταρ.

Η κα Νάταρ είναι η Έφορος Ασφαλιστικών Εταιρειών και έχει την ευθύνη του Ελέγχου των Ασφαλιστικών Εταιρειών. Λειτουργεί ως «Αυτού Μεγαλειότης» και διευθύνει το τμήμα ως ένα Βασίλειο.

Βρίσκεται στο θρόνο της 16 χρόνια και μετά από έρευνα ψάχνουμε ακόμα το έργο και τον ρόλο της.

Μέσα από την έρευνα θα καταλάβετε γιατί η συγκεκριμένη κυρία είναι ανεπαρκής, άρα και επικίνδυνη για τον εξαιρετικά ευαίσθητο τομέα που διοικεί.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, αρμοδιότητα της Υπηρεσίας Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών (Υπηρεσία) είναι η παρακολούθηση της λειτουργίας των ασφαλιστικών επιχειρήσεων με βάση τους περί της Ασκήσεως Ασφαλιστικών Εργασιών και ΄Άλλων Συναφών Θεμάτων Νόμους του 2002 εώς 2013 και των σχετικών Κανονισμών του 2002 εως 2009. Οι εν λόγω Νόμοι και οι εν λόγω Κανονισμοί ρυθμίζουν την άσκηση των ασφαλιστικών εργασιών και καθορίζουν τον τρόπο παρακολούθησης και εποπτείας των ασφαλιστικών επιχειρήσεων.

Μέσα στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της, η Υπηρεσία αξιολογεί αιτήσεις για παροχή άδειας ασφαλιστικής επιχείρησης, αναλύει και εξετάζει τους λογαριασμούς των επιχειρήσεων για διακρίβωση της φερεγγυότητας και της ικανότητάς τους να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, επιβλέπει τις επενδύσεις τους και γενικά παρακολουθεί ότι οι επιχειρήσεις λειτουργούν πάνω σε υγιείς ασφαλιστικές αρχές. Εξετάζει, επίσης, αιτήσεις και προβαίνει στην εγγραφή των διαμεσολαβητών στην ασφάλιση, δηλαδή των ασφαλιστικών πρακτόρων, μεσιτών ασφαλίσεων, ασφαλιστικών μεσαζόντων, ασφαλιστικών συμβούλων και συνδεδεμένων ασφαλιστικών συμβούλων.

Η αρμοδιότητα εφαρμογής του πιο πάνω Νόμου ανατίθεται στον Έφορο Ασφαλίσεων ο οποίος είναι δημόσιος υπάλληλος και διορίζεται, σύμφωνα με το άρθρο 4 του ιδίου Νόμου, από το Υπουργικό Συμβούλιο. Το Υπουργικό Συμβούλιο μπορεί να διορίσει ακόμη δύο δημόσιους υπαλλήλους ως Βοηθούς Εφόρους Ασφαλίσεων.

Ισχύουν τα πιο πάνω για την κ. Νάταρ;

Η Υπηρεσία Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών, Τμήμα του οποίου ηγείται η κ. Νάταρ, ακολουθεί τις σαφείς διατάξεις του νόμου;

Γίνεται με επάρκεια ο έλεγχος των Ασφαλιστικών Εταιρειών ή «κλείνει» το μάτι, κατά το δοκούν η κ. Νάταρ;

Με συγκεκριμένες αναφορές και στοιχεία που θα δημοσιεύσουμε στις επόμενες τρείς εκδόσεις, θα σας αποκαλύψουμεδυστυχώς ότι ο έλεγχος είναι επιεικώς ανεπαρκής και οι Αξιωματούχοι των Ασφαλιστικών Εταιρειών, χειρίζονται, ανάλογα με τα «θέλω» και τα «πρέπει»της κ. Νάταρ.

Αυτή βέβαια την ανεπάρκεια την πληρώνουμε εδώ και καιρό, αφού έχουμε χάσει ήδη πολλά εκατομμύρια από τις επενδύσεις μας, τα σπουδαστικά μας, τα στεγαστικά μας, τα επενδυτικά μας σχέδια και συνεχίζουμε να τα χάνουμε καθημερινά από τις ασφάλειες κυρίως των αυτοκίνητων μας που ακριβαίνουν κάθε χρόνο και πληρώνουν όλο και λιγότερα σε αποζημιώσεις.

Ετήσια Έκθεση Γενικού Ελεγκτή

Η Ελεγκτική Υπηρεσία είναι ανεξάρτητη Υπηρεσία και δεν υπάγεται σε κανένα Υπουργείο. Της Υπηρεσίας προΐσταται ο Γενικός Ελεγκτής, ο οποίος, βοηθούμενος από το Βοηθό Γενικού Ελεγκτή, έχει την ευθύνη για τον έλεγχο των λογαριασμών της Κεντρικής Κυβέρνησης, των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (των καλούμενων Ημικρατικών Οργανισμών), των Αρχών Τοπικής Διοίκησης και άλλων δημόσιων οργανισμών και Ταμείων. Ο Γενικός Ελεγκτής και ο Βοηθός Γενικού Ελεγκτή, σύμφωνα με το Σύνταγμα, είναι ανεξάρτητοι αξιωματούχοι του Κράτους και διορίζονται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Ο Γενικός Ελεγκτής υποβάλλει κάθε χρόνο έκθεση σχετικά με την άσκηση των καθηκόντων και υπηρεσιών του προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο οποίος την καταθέτει ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων.

Σύμφωνα με το άρθρο 116 (4) του Συντάγματος, ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας υποβάλλει κάθε χρόνο Έκθεση σχετικά με την άσκηση των καθηκόντων και υπηρεσιών του προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο οποίος την καταθέτει ενώπιον της Βουλής.

Στην Ετήσια Έκθεση του ο Γενικός Ελεγκτής αναφέρει οτιδήποτε που κατά τη γνώμη του πρέπει να περιέλθει σε γνώση του Προέδρου της Δημοκρατίας και της Βουλής των Αντιπροσώπων, σχετικά με τη διαχείριση των οικονομικών της Δημοκρατίας. Η Έκθεση ετοιμάζεται με αντικειμενικότητα και τήρηση ψηλών επιπέδων επαγγελματικής ευθύνης. Για τα θέματα που περιλαμβάνονται στην Ετήσια Έκθεση ενημερώνονται προηγουμένως τα αρμόδια Υπουργεία, Τμήματα ή Οργανισμοί με επιστολή που στέλνεται μετά τη συμπλήρωση του ελέγχου και λαμβάνονται οι απόψεις τους. Στόχος των πιο πάνω επιστολών είναι η έγκαιρη ενημέρωση των ελεγχόμενων για τα ευρήματα του ελέγχου και η λήψη κατάλληλων διορθωτικών μέτρων. Επίσης, κατά τη διάρκεια του έτους ετοιμάζονται εκθέσεις στο τέλος κάθε τριμηνίας, που περιέχουν τα πιο σοβαρά θέματα που προκύπτουν από τον έλεγχο των διαφόρων Υπηρεσιών. Οι εκθέσεις αυτές υποβάλλονται στους Υπουργούς, με κοινοποίηση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τη Βουλή των Αντιπροσώπων, για την έγκαιρη ενημέρωση τους και κατάλληλη ενέργεια, όπου τούτο κρίνεται αναγκαίο. Καθ’ όσον αφορά τους διαχειριστικούς ελέγχους που διενεργεί ο Γενικός Ελεγκτής, οι οποίοι καλύπτουν τους τομείς της διοίκησης, οικονομίας, απόδοσης και αποτελεσματικότητας σε σημαντικά θέματα γενικότερου ενδιαφέροντος, ετοιμάζονται ξεχωριστές εκθέσεις που υποβάλλονται στο Υπουργείο/Οργανισμό τον οποίο αφορούν και περίληψη τους περιλαμβάνεται στην Ετήσια Έκθεση.

Ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας υπέβαλε στις 7 Δεκεμβρίου 2015 στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας την Ετήσια Έκθεσή του, για το έτος 2014, κατ΄ εφαρμογή της παραγράφου 4 του ΄Αρθρου 116 του Συντάγματος.

Απαραίτητο συστατικό κάθε δημοκρατικού πολιτεύματος είναι η λογοδοσία των κυβερνώντων προς τους πολίτες, οι οποίοι δικαιούνται να γνωρίζουν…

ΕΛΕΓΚΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΓΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Καθεστώς λειτουργίας της Υπηρεσίας

Η Υπηρεσία λειτουργεί εξ ονόματος και κατ’ εντολή του Εφόρου Ασφαλίσεων (Έφορος), ο οποίος είναι υπεύθυνος για την εποπτεία της λειτουργίας των κυπριακών ασφαλιστικών εταιρειών και των αλλοδαπών ασφαλιστικών επιχειρήσεων που λειτουργούν στη Δημοκρατία, καθώς και τις δραστηριότητες των προσώπων που ασκούν εργασίες διαμεσολάβησης. Η Υπηρεσία υπάγεται οργανικά στο Υπουργείο Οικονομικών και κατά συνέπεια δεν είναι ανεξάρτητη όπως άλλες παρόμοιες Εποπτικές Αρχές τόσο στην Κύπρο, όσο και στα πλείστα κράτη-μέλη της ΕΕ, όπως για παράδειγμα στη Γερμανία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Μάλτα κ.ά.

Αριθμητικά Στοιχεία

Βάσει του τελευταίου δημοσιευμένου καταλόγου, ημερομηνίας 20.1.2015, στην Κύπρο παρέχονται ασφαλιστικές υπηρεσίες από τις ακόλουθες κατηγορίες ασφαλιστικών εταιρειών που είναι αδειοδοτημένες από τον Έφορο:

17 εγχώριες ασφαλιστικές εταιρείες γενικού κλάδου.

6 εγχώριες ασφαλιστικές εταιρείες κλάδου ζωής.

2 εγχώριες ασφαλιστικές εταιρείες παροχής μικτής ασφάλισης.

1 αλλοδαπή ασφαλιστική και αντασφαλιστική εταιρεία.

7 ασφαλιστικές ή αντασφαλιστικές επιχειρήσεις διεθνών δραστηριοτήτων.

Σύσταση: Όπως μελετηθεί το ενδεχόμενο αλλαγής του καθεστώτος λειτουργίας της Υπηρεσίας, ώστε να καταστεί ανεξάρτητη Εποπτική Αρχή, καθεστώς κάτω από το οποίο λειτουργούν και άλλες Εποπτικές Αρχές στην Κύπρο, όπως για παράδειγμα η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου, ώστε ναδιασφαλίζεται η αντικειμενική εποπτεία των ασφαλιστικών εταιρειών και να περιορίζονται ενδεχόμενες πολιτικές και άλλες παρεμβάσεις. Σημειώνεται ότι μια τέτοια ρύθμιση θα μπορούσε, χάριν οικονομίας και συνεργειών, να λάβει τη μορφή υπαγωγής ή συνένωσης της Υπηρεσίας σε άλλη εποπτική αρχή, συναφών καθηκόντων.

Προσωπικό

Το Προσωπικό της Υπηρεσίας αποτελείται από 23 άτομα ως ακολούθως:

Έφορος Ασφαλιστικών Εταιρειών A15

Εποπτεία Ασφαλιστικών Εταιρειών

2 Βοηθοί Εφόρου (Ανώτεροι Λειτουργοί Ελέγχου) A13

1 Ανώτερος Λειτουργός Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών A13

7 Λειτουργοί Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών A11

4 Αναλυτές (Λογιστικοί Λειτουργοί Ελέγχου ΑσφαλιστικώνΕταιρειών) A8

Εποπτεία Διαμεσολαβητών

1 Προϊστάμενος A11

1 ΔιοικητικόςΛειτουργός A8

1 Βοηθός Ελέγχου A1

Γραμματειακό Προσωπικό

2 Ιδιαιτέρες Γραμματείς A7,A1

3 Λειτουργοί Αρχείου 2 στην Α7 και 1 στην Α2

Επιτόπιος Έλεγχος

Σύμφωνα με το εγχειρίδιο της Εποπτικής Αρχής, ο επιτόπιος έλεγχος θα πρέπει να διεξάγεται τουλάχιστον κάθε 3 χρόνια.

Κατά το έτος 2014 διεξήχθη επιτόπιος έλεγχος μόνο στις 5 από τις 33 ασφαλιστικές εταιρείες. Επιπλέον, βάσει των στοιχείων που λάβαμε από την Εποπτική Αρχή, σε 6 ασφαλιστικές εταιρείες δεν διεξήχθη ποτέεπιτόπιος έλεγχος και σε 3 ασφαλιστικές εταιρείες ο τελευταίος επιτόπιος έλεγχος που διεξήχθη ήταν το 2009 και σε 1 ασφαλιστική εταιρεία το 2008.

Επίσης, εντοπίστηκε μία περίπτωση ασφαλιστικής εταιρείας για την οποία, παρόλο ότι ο επιτόπιος έλεγχος που διενεργήθηκε το 2012 κατέδειξε αρκετά προβλήματα, εκ των οποίων ορισμένα κρίθηκαν υψηλού κινδύνου, εντούτοις, δεν διεξήχθη άλλος επιτόπιος έλεγχος μέσα στα επόμενα 2 έτη ούτε είχεπρογραμματιστεί τέτοιος έλεγχος μέχρι την ολοκλήρωση του ελέγχου μας.

Όπως μας πληροφόρησε η Έφορος, «για τα εν λόγω προβλήματα έγινε ανταλλαγή επιστολών μέσω των οποίων υποβλήθηκαν οι πληροφορίες/στοιχεία που ζητήθηκαν. Η Υπηρεσία μας, ωστόσο, διαπίστωσε ότιγια κάποια από τα ευρήματα, μόνο με επιτόπου έλεγχο θα μπορούσε να επιβεβαιωθεί ότι η ασφαλιστική εταιρεία έλαβε τα αναγκαία μέτρα/ενέργειες και το πρόβλημα έπαψε να υφίσταται».

Έλεγχος στοιχείων που λαμβάνονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες

Δεν υπάρχει ένα τυποποιημένο πρόγραμμα ελέγχου, ούτε ετοιμάζονται φύλλα εργασίας για τον έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων, ταοποία χρησιμοποιούνται ως εξασφάλιση για την κάλυψη των τεχνικών αποθεμάτων και του περιθωρίου φερεγγυότητας, στα οποία να αναφέρεται το δείγμα των περιουσιακών στοιχείων που ελέγχθηκε και κατά συνέπεια το εύρος του ελέγχου. Επιπρόσθετα, διαπιστώθηκε ότι στα σημειώματα που ετοιμάζουν οι λειτουργοί ελέγχου αναγράφουν μόνο τα ευρήματα του ελέγχου τους, χωρίς αναφορά στο βάθος και έκταση του ελέγχου που διεξήγαγαν.

Η Έφορος ανέφερε ότι ελέγχονται όλα τα περιουσιακά στοιχεία και όχι δειγματοληπτικά όπως είχαμε πληροφορηθεί κατά τον έλεγχο μας από τους αναλυτές. Η Υπηρεσία μας, παρόλο ότι δεν αμφισβητεί την αναφορά της Εφόρου, εντούτοις έχει την άποψη ότι εφόσον δεν τεκμηριώνεται ο έλεγχος με φύλλα εργασίας και ούτε υπάρχουν οποιεσδήποτε ενδείξεις στους φακέλους για το εύρος του ελέγχου που καλύφθηκε, δεν στοιχειοθετείται ο οποιοσδήποτε έλεγχος διεξήχθη.

Η Έφορος μάς ανέφερε ότι οι λειτουργοί ελέγχου στον «έλεγχο τους» αναγράφουν και το τι εξετάστηκε και όχι μόνο τα ευρήματα του ελέγχου τους, χωρίς, ωστόσο να διευκρινίζει τι εννοεί με τον όρο «στον έλεγχότους». Επιπλέον, η Έφορος μάς απέστειλε και δύο προγράμματα ελέγχου για τους δύο κλάδους

Σύσταση: Όπως διενεργείται αξιολόγηση των ασφαλιστικών εταιρειών βάσει ανάλυσης κινδύνου, η οποία θα βασίζεται σε προκαθορισμένους παράγοντες κινδύνου, με σκοπό την ετοιμασία προγράμματος ελέγχου, δίνοντας προτεραιότητα στις εταιρείες και περιοχές με τον υψηλότερο κίνδυνο. Ναεξεταστεί το ενδεχόμενο λήψης συμβουλευτικής βοήθειας για αξιολόγηση κινδύνου. Εν πάση περιπτώσει, στις εταιρείες θα πρέπει τουλάχιστον ανά τριετία να διενεργούνται επιτόπιοι έλεγχοι.

Μη επανέλεγχος της καταλληλότητας των διευθυνόντων

Σύμφωνα με την παράγραφο (i) του εδαφίου(1) του άρθρου 21 του Νόμου, μια εκ των προϋποθέσεων χορήγησης άδειας ασφαλιστικής εταιρείας είναιοι διευθύνοντες την εταιρεία να είναι άτομα ικανά και κατάλληλα. Τα κριτήρια καθορισμού της ικανότητας και καταλληλότητας ορίζονται, βάσει του άρθρου 53(5)(α) του Νόμου, ως η εντιμότητα, η ακεραιότητα, η «καλή φήμη», η ειδική γνώση και πείρα στον τομέα του και η καλή οικονομική κατάσταση.

Το άρθρο 53(5)(β) προνοεί ότι ένα πρόσωπο δεν λογίζεται ως κατάλληλο πρόσωπο όταν αυτό καταδικάστηκε για πλαστογραφία, κλοπή, απάτη, υπεξαίρεση, αισχροκέρδεια, εκβίαση, δωροδοκία,λαθρεμπορία, απόσπαση χρημάτων με ψευδείς παραστάσεις, φόνο εκ προμελέτης, ανθρωποκτονία,βιασμό, αδικήματα ηθικής αισχροκέρδειας ή άλλα συναφή προς τα ανωτέρω αδικήματα. Το δε άρθρο 41(1)(α) προνοεί ότι ο Έφορος δύναται ακόμη και να ανακαλέσει την άδεια ασκήσεως ασφαλιστικών εργασιών εάν οποιαδήποτε από τις προϋποθέσεις χορήγησης της άδειας δεν ικανοποιείται πλέον.

Κατά τον έλεγχο της Υπηρεσίας μας διαπιστώθηκε ότι η ικανότητα και καταλληλότητα των διευθυνόντων ελέγχεται μόνο κατά τη χορήγηση της άδειας, αντί σε τακτική βάση. Η ανάγκη ελέγχου της καταλληλότητας των διευθυνόντων σε τακτική βάση υποστηρίζεται και από το γεγονός ότι, κατά τον έλεγχο μας εντοπίστηκαν δύο περιπτώσεις διευθυνόντων συμβούλων, οι οποίοι αντιμετωπίζουν σοβαρότατες κατηγορίες, μετά από έρευνες που διεξήχθησαν από άλλες δύο Εποπτικές Αρχές η μία εκ των οποίων είναι στην Κύπρο και η άλλη στην Ελλάδα. Οι δύο υποθέσεις δεν έχουν εκδικαστεί ακόμη.

Σύσταση: Δεδομένου ότι, μετά από αίτημα της Εφόρου ημερ. 30.10.2015, η Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας γνωμάτευσε ότι για να παυθεί από την Έφορο, Διευθύνων Σύμβουλος από τη θέση του σε ασφαλιστική εταιρεία θα πρέπει να υπάρχει καταδικαστική απόφαση, και επειδή η διασφάλιση τηςκαλής φήμης των διευθυντών είναι υψίστης σημασίας, θα πρέπει άμεσα να εξεταστεί το ενδεχόμενο να προωθηθεί τροποποίηση της νομοθεσίας, ώστε να δίδει αρμοδιότητα στην Έφορο να απομακρύνει, έστω προσωρινά, μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης, διευθύνοντες συμβούλους στις περιπτώσεις που πλήττεται η καλή τους φήμη, κυρίως μετά από απαγγελία σοβαρών κατηγοριών και επιβολή προστίμων από άλλες αρμόδιες Εποπτικές Αρχές. Σημειώνεται ότι τα κριτήρια καθορισμού καταλληλότητας των διευθυνόντων σε άλλες Εποπτικές Αρχές του εξωτερικού είναι διατυπωμένα μεπερισσότερη σαφήνεια και πιο περιεκτικά όπως για παράδειγμα Financial Conduct Authority (UK) και IOSCO.

Επίσης, ο έλεγχος της καταλληλότητας των διευθυνόντων πρέπει να διενεργείται σε τακτά χρονικά διαστήματα και να λαμβάνονται έγκαιρα σχετικά μέτρα ως ενδείκνυται.

Ειδική μνεία από τον Γενικό Ελεγκτή, γίνεται και για τις Εταιρείες που δεν πληρούν τα περιθώρια Φερεγγυότητας (Solvency Margins).

Πιο αναλυτικά:

1. Αποκαλύπτεται ότι υπάρχει μεγάλο κενό στα ποσά που δηλώνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες και αφορούν τα χρήματα που εισπράττουν από τους διαμεσολαβητές. Το παρασκήνιο που υπάρχει είναι ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες παρουσίασαν αυτά τα υπόλοιπα ως μακροπρόθεσμους διακανονισμούς, δηλαδή με απλά λόγια ως δάνεια. Ο σκοπός ήταν να τύχουν πιο ευνοϊκού χειρισμού κάτω από το καθεστώς της «Φερεγγυότητας ΙΙ». Ουσιαστικά φαίνεται πως κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες προσπαθούσαν να παρουσιάσουν κεφάλαια από το πουθενά.

2. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν επικαλεστεί το θέμα που έχει σχέση με οφειλόμενα ασφάλιστρα από ασφαλισμένους για να μειώσουν το ποσό του Κινδύνου Αθέτησης Αντισυμβαλλομένου με το ποσό του μη κερδηθέντος ασφαλίστρου. Το σκεπτικό τους πίσω από την αφαίρεση αυτή είναι ότι η εταιρεία θα έχει δικαίωμα να ακυρώσει το συμβόλαιο σε περίπτωση αθέτησης. Όπως αναφέρεται στην επιστολή, ο πιο πάνω χειρισμός δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός και οι εταιρείες για σκοπούς της τυποποιημένης μεθόδου, θα πρέπει να θεωρούν το ποσό που έχει χαθεί σε σχέση με τα εκκρεμή ασφάλιστρα ότι είναι ίσο με το ποσό των εκκρεμών ασφαλίστρων.

Η Κυπριακή Ασφαλιστική Βιομηχανία αντιμετωπίζει σοβαρή έλλειψη κεφαλαίων. Την ίδια ώρα αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες κινούνται κυριολεκτικά στα όριά τους, ενώ η Ελεγκτική Αρχή δεν είναι αρκετά επιθετική, με αποτέλεσμα να κινούνται στο ελάχιστο όριο που προβλέπει η ευρωπαϊκή οδηγία. Επίσης, το γεγονός ότι η Ελεγκτική Αρχή δεν διαφαίνεται ότι έχει την απαραίτητη επάρκεια, αντικειμενικότητα, δύναμη και ανεξαρτησία ώστε να επιλυθούν χρόνια προβλήματα σε αυτόν τον τομέα, έχει ως αποτέλεσμα οι ίδιες εταιρείες να κάνουν αυτοέλεγχο και να βάζουν τους κανόνες σε αρκετά θέματα.

Κυρία Βικτώρια Νάταρ

-Υπάρχει πράγματι καταλληλότητα των διευθυνόντων; Σε κάποιες περιπτώσεις η απάντηση είναι ρητά όχι κ. Νάταρ και θα σας το αποδείξουμε με στοιχεία.

– Πόσες άδειες αναμένεται να ανακληθούν λόγω της μη συμμόρφωσης με τα κριτήρια που ορίζονται από την οδηγία Φερεγγυότητα ΙΙ (Solvency II);

– Τι προληπτικές ενέργειες έχει λάβει η Έφορος Ασφαλίσεων για να αποφύγει την άτακτη ανάκληση αδειών με τη νέα χρονιά (π.χ. έχει δώσει συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές σε κάθε ασφαλιστική εταιρεία ξεχωριστά μετά την υποβολή των αποτελεσμάτων της Άσκησης Αντοχής 2014 και της σχετικής Εκτίμησης Ιδίου Κινδύνου και Φερεγγυότητας);

– Τι επιπτώσεις θα πρέπει να υποστεί ο φορολογούμενος πολίτης από τις αναμενόμενες ανακλήσεις; Ο απλός ασφαλιζόμενος καταναλωτής;

– Έχει προχωρήσει η Έφορος Ασφαλίσεων σε εκτίμηση της επίδρασης στις συνολικές κεφαλαιακές απαιτήσεις των ασφαλιστικών εταιριών λόγω της εφαρμογής της οδηγίας Φερεγγυότητα ΙΙ;

Πάμπολλα και εύλογα τα ερωτήματα, τα οποία θα συνεχίσουμε να τα θέτουμε δημοσίως, στις επόμενες εκδόσεις, προς την κυρία Β. Νάταρ, Έφορο Ασφαλίσεων.

Δεν είχε γίνει έλεγχος ούτε από την Ελεγκτική Υπηρεσία για τον Έφορο Ασφαλιστικών Εταιρειών.

Αν και ο τομέας των Ασφαλιστικών υπηρεσιών είναι πολύ σημαντικός, σε μια μικρή έρευνα που κάναμε στις προηγούμενες εκθέσεις της Ελεγκτικής Υπηρεσίας διαπιστώνουμε πως ο Έφορος Ασφαλιστικών Εταιρειών δεν είχε ελεχθεί ποτέ!

Στην Ετήσια Έκθεση του 2013 δεν υπάρχει καθόλου αναφορά για τον Έφορο Ασφαλιστικών Εταιρειών ενώ για τις εκθέσεις του 2012 και 2011 η αναφορά που γίνεται είναι μικρή.

O Στόχος

Μέσα από αυτή την έρευνα στόχος μας είναι να αναδείξουμε τα νέα δεδομένα στο χώρο, τις μεγάλες αδυναμίες της Ασφαλιστικής Αγοράς, να επισημάνουμε και να ενημερώσουμε τους καταναλωτές για τις καλές, φερέγγυες, εξυπηρετικές, σωστές και ανθρώπινες ασφαλιστικές εταιρείες αλλά και για αυτές που κρύβονται πίσω από νομικά σημεία, δικαιολογίες ή ακόμα και από δικαστήρια.

Θα καταδείξουμε τις μεγάλες αδυναμίες της Εποπτικής Αρχής αλλά και τις ευθύνες της Εφόρου Ασφαλίσεων, κυρίας Βικτώριας Νάταρ.

Στην «24» θα διαβάσετε μεταξύ άλλων τα πιο κάτω σοβαρότατα θέματα:

1. Γιατί είναι απρόσωπη η υπηρεσία της Εφόρου Ασφαλίσεων. Πως διορίστηκε, με ποια κριτήρια και ικανότητες, τι έκανε και τι έπρεπε να κάνει και δεν έκανε όλα αυτά τα χρόνια που βρίσκεται στην θέση αυτή. Πώς ελέγχει. Γιατί δεν αρκεί αυτός ο έλεγχος και γιατί δεν προστατεύονται οι Ασφαλισμένοι.

2. Πού βρίσκεται σήμερα η αγορά που το 2011 είχε συνολικά ασφάλιστρα 815 εκατομμύρια ευρώ; Τι μέτρα παίρνουν οι Εταιρείες, τι κάνει το Υπουργείο Οικονομικών και η Έφορος;

3.Πώς «μεγάλωσαν» κάποιες εταιρείες;

Πόσο επικίνδυνο είναι για την αγορά;

Πόσο υποφέρουν από αυτές οι ανυποψίαστοι ασφαλισμένοι;

4. Γιατί η Έφορος δεν ενημερώνει έγκαιρα την αγορά και τους ασφαλισμένους;

5. Πόσο στοιχίζει η εποπτεία που δεν έχουμε;

6. Ποιες Εταιρείες ευνοεί η Έφορος και σε ποιες δεν παρουσιάζεται καν;

Η «Αυτού Μεγαλειότης» κ. Νάταρ

Την Τετάρτη 16/12/2015 ζητήσαμε επανειλημμένα – τηλεφωνικά – την Βικτωρία Νάταρ για να μας απαντήσει σε συγκεκριμένα ερωτήματα, αναφορικά με την Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή. Η επικοινωνία έγινε με την ιδιαιτέρα της. Εξηγώντας ακριβώς ποιοι είμαστε και τι θέλουμε, η ιδιαιτέρα της κ. Νάταρ, προφανώς κατόπιν εντολών, προσπάθησε να μάθει με κάθε λεπτομέρεια τα ερωτήματα που θέλαμε να θέσουμε στην κυρία Έφορο. Εννοείται ότι δεν λέχθηκε κανένα από τα ερωτήματά μας. Η απάντηση που λάβαμε τρεις φορές, όσες και οι προσπάθειες μας να επικοινωνήσουμε με την κ. Νάταρ ήταν ότι: «Η κ. Νάταρ δεν μιλά με κανένα δημοσιογράφο και ως εκ τούτου δεν μπορώ να σας συνδέσω μαζί της». Ωμά και ξεκάθαρα.

Δεν μιλά με κανένα δημοσιογράφο…

Προφανώς η κ. Νάταρ θεωρεί ότι ηγείται ενός βασιλείου και πράττει σύμφωνα με τις ορέξεις της.

Προφανώς κάποιος θα πρέπει να εξηγήσει στην κ. Νάταρ, ότι στη θέση που βρίσκεται οφείλει να ενημερώνει το κοινό.

Εκτός εάν κρύβεται για άλλους λόγους. Εμείς εδώ θα είμαστε και θα μιλήσουμε μαζί σας κ. Νατάρ. Είτε το θέλετε είτε όχι. Οφείλετε να δώσετε αρκετές εξηγήσεις.

Το θέμα είναι πολύ σοβαρό κ.Υπουργέ Οικονομικών για να μην λαμβάνονται μέτρα. Ετοιμαστείτε γιατί έρχονται κι άλλα

Ας ξυπνήσουν οι αρμόδιοι για να ενημερώσουν τους ασφαλισμένους.

Θα ξεκινήσουμε με εταιρείες που ασχολούνται με τον Γενικό κλάδο. Ασφάλειες αυτοκινήτων, σπιτιών, ευθύνης εργοδότη κτλ.

Μείνετε συντονισμένοι στην «24».

Το σήριαλ μόλις άρχισε…

 

* Διαβάστε δωρεάν την ηλεκτρονική έκδοση της “24” εδώ!